Voeding rond de overgang

Geaccepteerde tijd is wat vrouwen over de 50 zich wensen .

De dingen doen op een tijdstip zonder dat we er een gejaagd gevoel van krijgen.

Het "luchtig" kunnen houden, de kleding erop aan kunnen passen (aan de omstandigeheden dus) en dan in ieder geval nog tijd hebben om die kleding, make-up, haar, huid, body te kunnen verzorgen/bezorgen.

We creëren de momenten zelf en niet iemand - of iets anders.

Als je de hele tijd zwart denkt bijvoorbeeld, zal de gele kleur voor je geest halen veel moeilijker worden. Aan een mooi scenario denken welke je al hebt beleefd, biedt dus perspectief.

Verwarde gedachtes, depri gevoelens, stemmingswisselingen, zwelling, rimpels, blaasontstekingen, gewrichtspijnen, allergie, huilen, maagzuur en het "moet" gevoel kan minder door o.a iets anders te eten.

Verminderde oestrogeenwerking hoort o.a. bij de klachten als ook een laag progesteron, tragere schildklier, bijnieroverbelasting, of nog erger.....uitputting van de bijnier(burn-out)

  • Kruisbloemige groenten als bloemkool, wittekool/rode kool, spruitjes bevatten kalium, ijzer, foliumzuur, calcium welke de hormonen meer in balans brengen
  • Lijnzaadolie/lijnzaad( niet gebroken) bevatten ook meer fyto-oestrogenen (2x zoveel dan soja)
  • Kikkererwten bevatten isoflavonen, bacterieën welke in je darm omzetten in fyto-oestrogenen.
  • Magnesium gaat sneller ongebruikt weg via de nieren, dus hoge suppletie van rond 450 mg per dag is het minimum (goed voor hart, spieren en gewrichten, etc)
  • In een mango zitten veel mineralen, maar ook veel vitamine C, gedroogde mango(poeder) is goed voor gal-en nierstenen.
  • Noten: in macadamia zitten veel B1 en B2 en magnesium: vb 40% ADH per 100mg, walnoten versnellen de stofwisseling (alles ongebrand en ongezouten natuurlijk), amandelen is voor o.a osteoporose ivm alfa-tocoferol (dus u kunt  amandelmeel gebruiken i.p.v tarwemeel), pecannoten bevatten veel zink dit is goed tegen ontstekingen  of immuunssteem versterkend), cashhewnoten bevatten het minste vet
  • Gierst en haver bevatten veel kiezelzuur (goed voor huid en nagel, botten), ook brandnetelsoep met haver en een goed bot (laten trekken) is super gezond!!